Casino aansprakelijk gesteld voor verlies klant

Jaarlijks gaan veel Nederlanders naar het casino, voor sommige is dit bijna dwangmatig. Om alle ellende voor te zijn, besluiten de speler tot een uitsluiting in het casino. Dat betekend dat de speler zelf zijn eigen toegang tot het casino heeft ontzegt. Maar niet in alle gevallen gebeurd dat en wordt de speler alsnog toegelaten tot het desbetreffende casino. Deze speler verliest vervolgens veel geld, wie kan hier dan aansprakelijk voor worden gesteld?

12 november 2013

Een klant (anoniem) bezocht twee jaar terug een casino in Amsterdam, terwijl hij/zij zichzelf had uitgeschreven. De reden zou zijn, dat de speler niet meer genoeg geld zou hebben om nog te kunnen spelen. Het vrijwillige toegangsverbod werd in de armen gesloten door het casino, maar niet in stand gehouden. De desbetreffende speler kon het casino meerdere malen inlopen, maar verloor veel geld. De speler stelde vervolgens het casino aansprakelijk voor het geleden verlies.

Vrijwillig toegangsverbod

Het vonnis bracht naar buiten dat de speler in zijn recht staat en het casino aansprakelijk zal worden gesteld voor het verlies. Dit is alleen van toepassing, omdat de speler een vrijwillig toegangsverbod had aangevraagd. Toch heeft de rechtbank niet de gehele eis ingewilligd. De speler eiste een schadevergoeding van rond de tienduizend euro, uiteindelijk acht de rechter de schade op elfhonderd euro. Deze informatie is achterhaalt uit de pintransacties van de desbetreffende dagen.